Real Time WWW Personalization (personalizacja strony www w czasie rzeczywistym)
Nikogo już chyba nie dziwi, że każda, nawet jednorazowo odwiedzana strona internetowa, częstuje nas reklamami doskonale dopasowanymi do naszych potrzeb – egipskie kurorty wołają poszukujących urlopowej destynacji, na posiadaczy kotów czekają oferty karmy i żwirku, singli kuszą portale randkowe. Reklamy to nie jedyny dowód spersonalizowania: wtyczka społecznościowa pokazuje nam, kto z naszych znajomych już stronę polubił, baner woła nas po imieniu lub nawet pokazuje nam kod promocyjny przeznaczony specjalnie dla nas… Takie zjawiska już nikogo nie dziwią, bo wszyscy wiemy, że Internet patrzy nam na ręce, za pomocą analizy naszych działań wie o nas więcej niż my sami, a wszystko po to, by z tej wiedzy skorzystać komercyjnie. Jeśli ktoś chciałby jednak wiedzieć, jaki konkretnie mechanizm stoi za tą wszechwiedzą strony internetowej, to dobrze trafił, bo dziś wyjaśnię tę kwestię.
Personalizacja strony www w czasie rzeczywistym (ang. Real Time WWW Personalization) to kolejna odsłona tematu, który interesuje mnie od dłuższego czasu. Mnie i zdecydowaną większość obserwatorów sieci. Tematu, który poza częścią teoretyczną ma też marketingową praktykę, a nie ma nic ciekawszego niż algorytmy, które oprócz wymiaru naukowego przeliczają się na poważne pieniądze. Niedawno pisałem o Big Data i marketingowej stronie tego zjawiska. Real Time WWW Personalization to jedna z marketingowych twarzy umiejętnego zbierania i przetwarzania danych na temat użytkownika Internetu. Celem Real Time Personalization jest dotarcie do użytkownika z komunikatem dopasowanym do jego potrzeb. Świadomość potrzeb internauty wynika z analizowania jego aktywności w sieci w czasie rzeczywistym. Ten czas, ta swoista „natychmiastowość” zbierania, analizowania i wykorzystywania danych to najważniejszy element i podstawa skutecznej spersonalizowanej komunikacji. Personalizacja strony może dotyczyć zarówno treści, jak i formy w jakiej jest ona przedstawiona. Strona główna serwisu może więc powitać internautę jego imieniem lub na podstawie wcześniejszych zakupów czy przeglądanych produktów, wyświetlić mu informacje, które mogą go zainteresować.
Ciekawostka:
Marketo.com, jedna z firm zajmujących się narzędziami typu marketing automation, oferuje system, który pozwala tworzyć w czasie rzeczywistym interakcję urządzenia mobilnego z dowolnym systemem CMS. Firma twierdzi, że stosowanie tego rodzaju systemu pozwala zwiększyć do 270% konsumpcje treści.
Użytkownicy komunikują się z serwerem reklam w sieci. Baza danych 124 i 140 może być fizycznie zintegrowane z serwerem reklam 104 jako jedna lub więcej. Bazy te mogą znajdować się w różnych miejscach.
Sieć 150 może obejmować sieci rozległe (WAN), takie jak internet, sieci lokalne (LAN), sieci obszaru kampusu, miejskich sieci i sieci bezprzewodowych i przewodowych, lub innych sieci, które mogą umożliwić dostęp do sieci komunikacyjnej.
Serwer reklam 104 może zawierać zestaw instrukcji 160, które mogą spowodować, że serwer 104 wykona jedną lub więcej sposobów personalizacji reklam.
Każdy użytkownik posiada „user ID”, na podstawie którego dokonuje się identyfikacja. Polega ona na przejściu z użytkownika internetowego 140, przez serwer reklam 104 i na podstawie historii ruchów w bazie danych 124 dokonuje się personalizacja.
W bazie danych historii ruchu 124 mogą być przechowywane różne rodzaje danych o ruchu w sieci Web. Jak wcześniej wspomniano w oparciu o tą historię do każdego użytkownika (jego ID) zostaje stworzona lista reklam przewidywanych do wyświetlenia dla niego. Reklamy te są przechowywane w bazie danych reklamodawcy 150 gdzie oczekują na wyświetlenie użytkownikom sieci 140. Dodatkowo sekwencja identyfikacji reklam może być przypisana do każdego ogłoszenia w bazie reklamodawcy 150. Umożliwia to sortowanie i wyświetlanie odpowiednio dobranych do siebie reklam.
Kiedy użytkownik sieci 140 wysyła zapytanie do serwera 104, może to następować poprzez przeglądanie serwera 104, wykonuje instrukcje 160 zgodnie z generatorem wyników wcześniejszego wyszukiwania 116. Wyniki wyszukiwania generatora 116 są zapisywane. Zapytania uruchamiają trackera przeglądania 120 do śledzenia danych i przekazują te dane do serwera reklam 104, a następnie są one przechowywane w bazie danych historii ruchu 124.
Dane, takie jak te omówione powyżej, mogą być wykorzystywane przez serwer reklamowy 104 do realizacji metod i algorytmów do personalizowania reklama dostarczania do użytkownika sieci 140 tak, aby zapobiec lub istotnie zredukować ilość reklam powtarzających się.
Muszę przyznać, że jestem zaskoczony podejściem kilku osób. Doceniam pomysły, chyba pokuszę się nawet osobiście o realizację kilku z nich.